להוציא לאור ספר - הוצאה עצמית


הוצאה עצמית ללא בית הוצאה לאור

סופרים שספריהם לא התקבלו על ידי מו"ל שמממן בעצמו את עלויות ההוצאה לאור יכולים לבחור בתהליך של הוצאה עצמית. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי או בסיועה של חברה המספקת שירותי הוצאה לאור בתשלום.

בחו"ל, שירותי הוצאה לאור בתשלום מכונים Vanity Press (מלשון יוהרה), סמל לתפיסה הרווחת (אך לא תמיד מוצדקת!) שסופרים רבים המוציאים לאור באופן כזה (אך לא כולם!) עיוורים לכך שספרם אינו טוב מספיק ואינו פונה לקהל קוראים משמעותי. עם זאת, במקרים רבים בארץ ובחו"ל, ספרים שיצאו בהוצאה עצמית זכו לביקורות אוהדות, להצלחה ולקהל קוראים רחב.

כתיבה יוצרת - סדנאות כתיבה יוצרת
בהוצאה עצמית יש כמה יתרונות:

- יש לכם שליטה מלאה בתהליך. אתם מחליטים עם מי לעבוד, איך תיראה העטיפה, כמה יעלה הספר, היכן הוא יופץ וכד'.

- אינכם צריכים לשלם עמלות למו"ל ולכן במקרה שהספר מצליח, הרווח שלכם יהיה גבוה יותר. אתם יכולים גם למכור את הספר ישירות – בבלוג שלכם, בפייסבוק, במסגרת הרצאות שאתם נותנים וכד'. אם תרצו לעשות כך כשאתם עובדים עם מו"ל, בדרך כלל תגלו שהם מחייבים אתכם לקנות מהם את העותקים של ספרכם במחיר הסיטונאי שמקבלת החנות.

- אינכם צריכים לעבור תהליך סינון ארוך ואתם חוסכים לעצמכם את התסכול מקבלת מכתבי דחייה (עם זאת, אל תוותרו מראש. אולי הספר דווקא יתקבל).

בהוצאה עצמית יש גם חסרונות משמעותיים:

- עליכם לממן את התהליך בעצמכם. הוצאה לאור של ספר באופן איכותי ומלא היא תהליך יקר שעלול לעלות עשרות אלפי שקלים. ישנם סופרים שנעזרים לשם כך במימון המון – נרחיב על כך בהמשך.

- עליכם להכיר ולשלוט בתחומים רבים נוסף על כתיבה: לטפל בהפקת הדפוס, בעיצוב הכריכה ועימוד הספר, בהפצה, בשיווק, בהיבטים העסקיים ועוד. בכל אחד מהתחומים האלה אפשר (ולעתים קרובות כדאי) להיעזר בשירותים של בעלי מקצוע בתחום, אבל אפילו איתור הספקים הנכונים והפעלתם באופן הנכון דורשת הבנה והיכרות עם התחום. נרחיב בהמשך לגבי ההיבטים השונים של תהליך ההוצאה לאור.

- כאשר אתם מוציאים את הספר בהוצאה עצמית לא עומדים מאחוריכם מותג ולוגו של מו"ל מוכר המהווים חותמת איכות. לכן גורמים רבים עלולים להתייחס לספרכם אחרת: גורמי תקשורת, מפיצים, בעלי חנויות ועוד.

בקרב אנשי מקצוע המצויים בעולם הספרות וההוצאה לאור הולכת ורווחת הדעה שתחום ההוצאה העצמית ילך ויהפוך לערוץ חשוב ומשמעותי בעולם ההוצאה לאור. כיום תחום זה עדיין בחיתוליו, אבל מספר ההצלחות של ספרים שיצאו באופן כזה הולך ועולה.


שירותי הוצאה לאור בתשלום

חברות רבות מציעות לכותבים להפיק את ספרם בתשלום. לעתים הן עושות זאת תוך הצגת עצמן כמו"ל, אך במרבית המקרים אין הן כאלה. למי שאינו בקי בתחום, קשה להבין את ההבדל. הלוא גם שירותי הוצאה לאור בתשלום עורכים את הספר, מדפיסים אותו ומפיצים אותו לחנויות. ההבדל הוא לכאורה פיננסי ותו לא: הסופר מממן את עלויות ההוצאה לאור ולא המו"ל.

למעשה יש הבדל מהותי בין שירותי הוצאה לאור כאלה לבין מו"ל אמיתי. ההבדל נעוץ בתהליך הסינון: מו"ל מסכן כסף רב כשהוא מוציא לאור ספר, ולכן מעביר את הספר תהליך סינון קפדני ומוציא לאור רק ספרים שהוא מאמין באיכותם ובפוטנציאל השיווקי שלהם. לעומתם, שירותי הוצאה לאור מקבלים תשלום מהסופר, ולכן רבים מהם יהיו מוכנים להוציא לאור כל ספר, איכותי או גרוע, ובלבד שבעליו ישלם.

נוסף על כך, בעיני ספקי שירותים רבים מסוג זה הכנסתם הובטחה מרגע שנחתם חוזה התשלום עם הסופר, ומאותו רגע הם מתאמצים לצמצם עלויות כדי להגיע לרווח מרבי. לכן הם עלולים לוותר על עריכה ספרותית, להסתפק בעיצוב כריכה ובעימוד חובבניים ולזלזל באיכות הפקת הדפוס.

הפועל היוצא של כל האמור לעיל הוא, ששירותי הוצאה לאור בתשלום סובלים במקרים רבים ממיתוג שלילי. לעומת השם והלוגו של מו"ל אמיתי, ואפילו יהיה זה מו"ל קטן, שעשויים לדחוף את הספר שלכם קדימה, שם ולוגו של שירות הוצאה לאור בתשלום עלולים לפגוע בסיכויו של ספר להצליח. אתם עלולים לגלות שמבקרים מסרבים לכתוב על ספרכם, שהמפיצים אינם מאמינים בו ושהחנויות מתעלמות ממנו, ואף אחד מאלה אינו עוצר לבחון אולי בעצם מדובר בספר טוב.

אם כך, מתי כדאי להיעזר בשירותי הוצאה לאור בתשלום? לדעתי, בשני מקרים:

1. אם אינכם מעוניינים להציע את הספר למכירה בחנויות הספרים. כותבים רבים מעוניינים להוציא רק מהדורה מצומצמת של ספרם כדי לחלק עותקים למעגל הקרוב של משפחה וחברים או כדי למכור את הספר בערוצים פרטיים: במסגרת הרצאות, למשל, או באתר אינטרנט פרטי. במקרים כאלה, שירותי הוצאה לאור בתשלום יכולים לסייע להפוך את כתב היד שלכם לספר בלי שתצטרכו ללמוד את כל רזי התחום ולעמוד בקשר עם ספקי שירותים שונים.

2. אם אתם מבינים בדיוק אילו שירותים בתשלום אתם מקבלים ואילו לא, ויכולים ורוצים להשלים בכוחות עצמכם את ההיבטים החסרים, בעיקר בתחום יחסי הציבור, ההפצה והשיווק. כך אתם יכולים לחסוך לעצמכם חלק מהעיסוק בהפקה הטכנית: איתור עורך ספרות ועורך לשון, עימוד, עיצוב, דפוס וכד', ולהתמקד במה שחשוב. במקרים כאלה, כדאי לבחון האם הלוגו של ספר השירותים הוא נכס או נטל, ולוותר עליו אם הוא פוגע בסיכויי הספר שלכם להצליח.

יש לקחת בחשבון שמדובר בשירות לא זול, ומחירו יעלה ככל שתקפידו לקבל את מלוא השירותים הנחוצים כדי להוציא לאור ספר באיכות גבוהה. החבילה הבסיסית המוצעת לכם עלולה להתעלם מהיבטים חשובים כמו עריכה ספרותית, עריכת לשון, עיצוב עטיפה איכותי, יחסי ציבור, הפצה רחבה. גרוע מכך, החבילה הבסיסית עלולה לכלול לכאורה היבטים אלה אבל להסתפק בשירותים מדרגה שנייה כדי לחסוך כסף, ואם אינכם בקיאים בכל היבטי ההוצאה לאור, יתכן שלא תדעו מראש שאתם מקבלים שירות נחות.

בדרך כלל ספקי שירותים בתחום ישמחו לספק לכם כל אחד מהשירותים האלה ברמה גבוהה, אבל בתוספת מחיר (ובצדק – לכל היבט נוסף כזה יש עלות). בסיכומו של דבר, הוצאה לאור בתשלום צפויה לעלות כמה עשרות אלפי שקלים אפילו אם מדובר בתהליך חלקי ופחות איכותי.

כאשר אתם בוחרים בספק שירותי הוצאה לאור הקפידו לדבר עם לקוחות שעבדו איתו בעבר ולשמוע את רשמיהם: האם קיבלו את כל מה שסוכם מראש? האם היו מרוצים מאיכות הספר ומהשירותים הנלווים? האם נהנו מהתהליך ומהעבודה המשותפת? הקפידו לבחור בספק ישר, אמין ומומלץ, שאוהב ספרים ואינו מחפש רק להתפרנס. העבודה עם שרלטנים ורמאים עלולה להיות מתסכלת מאוד, ולמרבה הצער יש גם כאלה בתחום הזה, שמנסים להפיק רווחים לא הוגנים מהלהיטות של סופרים להגשים את חלומם ולהוציא לאור את ספריהם.


ספקים מומלצים בתחום 

פונה לקהל הכותבים העצמאיים שמעוניינים שיצירתם תראה אור. ההוצאה מציעה שתי מהדורות: מקצועית וחופשית. בשתי המהדורות מתפרסמות יצירות מתחומי הספרות והעיון השונים. 
המהדורה המקצועית: שירותי הוצאה לאור בתשלום.  
המהדורה החופשית הוצאת כתב מאמינה במתן במה לכל יצירה ומעמידה לרשות הכלל את המהדורה החופשית של ההוצאה לפרסום יצירות אונליין.

[כתב הוצאה לאור הינה עסק עצמאי שאינו קשור לאתר 'כתיבה נוצרת'.]

 
Comments