פרק 01 - לומדים לכתוב



הכול מוכן כדי להתחיל לכתוב. לרשותנו עומדים בוקר פנוי, בית ריק ומחשב פועל; או אולי, כולם כבר הלכו לישון, שקט מסביב וגיליון נייר ועיפרון מונחים לפנינו על שולחן המטבח. ומה עכשיו? לפעמים זורמים הרעיונות כמו מעצמם, הכתיבה קולחת והתוצאה מוצאת חן בעינינו, אבל במקרים אחרים עולות בלבנו תהיות והתלבטויות: על מה לכתוב? מהו הסיפור? איפה הוא מתרחש? מיהן הדמויות? האם לכתוב בגוף ראשון עבר או אולי בגוף שלישי הווה? מי יספר את הסיפור ומה יודע אותו מספר מתוך כל מה שהתרחש? באיזו שפה להשתמש? מה, מכל זה, כדאי לתכנן מראש, לפני הכתיבה ומה לפתח במהלך הכתיבה?


חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה



תהיות והתלבטויות כאלה אינן פוסקות, ולעתים אף מתעצמות, במהלך הכתיבה. הן אינן מאפיינות רק סופרים בלתי-מנוסים, אלא גם כאלה שכבר צברו ניסיון בכתיבה ופרסמו ספרים. כדי לכתוב רומן, מעריך עמוס עוז בספרו 'סיפור על אהבה וחושך', סופר נדרש לקבל "כרבע מיליון החלטות".

כדי לבחור את הבחירות האלה ולצבוע לאורן את הכתיבה, על הסופר לשלוט במלאכת הסיפור. ככל שהסופר מתמקצע בה, כך פרושות לפניו אפשרויות רבות יותר לבחור מתוכן והוא מיומן יותר לבחור מביניהן. חשוב מכך – הוא יכול לבחור רבות מהבחירות באופן כמעט לא מודע, אינטואיטיבי, תוך כדי תהליך הכתיבה, ללא עצירה למחשבה, שעלולה לגרום לקורא לחוש שהכתיבה מכאנית ומאולצת. 

בפרק מבוא זה נדון בקצרה בתהליך לימוד הכתיבה, לפני שנעמיק בהבנת מנגנונים וטכניקות של כתיבה ספרותית. נשאל וננסה לענות על שלוש שאלות:

האם לכתיבה טובה יש כללים?

האם כדי לכתוב צריך ללמוד לכתוב?

מהו היעד של תהליך הלמידה?




עריכה לשונית בידי נ. ב. נשים בדפוס

The image above is courtesy of ImageryMajestic at FreeDigitalPhotos.net