תכנית המפגשים בסדנת הכתיבה



סדנת הכתיבה שלנו כוללת שבעה מפגשים, בהם נכסה נושאים מרכזיים שהכרחי להכיר כדי לכתוב פרוזה, ונכיר טכניקות כתיבה בכל אחד מהנושאים הללו.


Image courtesy of khunaspix at FreeDigitalPhotos.net

להלן תכנית המפגשים:

מפגש #1:

- האם ניתן ללמוד לכתוב פרוזה?

- האם מיומנות בכלים ובטכניקות כתיבה תשפר את הכתיבה שלנו?

- ארבעה המדדים שמגדירים מהי כתיבה טובה, ושמולם נעריך את איכות הכתיבה שלנו.

- חווית הקורא: מה ההבדל בין להתעניין, להזדהות ולהתרגש?

- טכניקות כתיבה שיגרמו לקורא להתעניין בסיפור שלנו.

- טכניקות כתיבה שיגרמו לקורא להזדהות עם הדמויות שלנו.

- טכניקות כתיבה שיגרמו לקורא להתרגש מהסיפור שלנו.

 

מפגש #2:

- מה עלינו לעשות כדי לרכוש מיומנות ולשפר את הכתיבה שלנו?

- מהו החלום הבדיוני?

- טכניקות כתיבה שיגרמו לקורא לחלום את החלום הבדיוני תוך כדי קריאה.

- טכניקות כתיבה שימנעו מקורא להתעורר מהחלום הבדיוני תוך כדי קריאה.

- הרקע לסיפור וחשיבותו הטכנית והסמלית.

 

מפגש #3:

- האם סיפור צריך לשאול שאלה או לספק תשובה?

- למה מתכוונים כשאומרים שסיפור עוסק ב'נושא'?

- טכניקות שיגרמו לסיפור שלנו לעסוק בנושא מאחד.

- מהו 'עיקרון מנחה'?

- טכניקות שיגרמו לסיפור שלנו להתקדם לפי עיקרון מנחה.

- למה התכוון אריסטו כשקבע שלסיפור חייבים להיות התחלה, אמצע וסוף?

- התפקידים הסמליים של הגיבור והקונפליקט בגיבוש נושא.

- התפקידים הסמליים של העלילה והשיא העלילתי בגיבוש עיקרון מנחה.

- המבנה הקלאסי של סיפור.

- שלושה מבנים אלטרנטיביים לסיפור.

- שלושה גמולים והסמליות של סוף הסיפור.

- חמישה שלבים בכתיבת הסיום לסיפור.

 

מפגש #4:

- מה ההבדל בין סיפור לבין יצירה ספרותית?

- מבנה היצירה הספרותית.

- סיפורים כאבני בניין שמרכיבות את היצירה הספרותית.

- טכניקות כיצד שוזרים סיפורים כדי לטוות מהם יצירה ספרותית.

- כיצד הסיפורים שמרכיבים את היצירה הספרותית תורמים לעיסוק בנושא מאחד?

- כיצד הסיפורים שמרכיבים את היצירה הספרותית תורמים לאמינות העיקרון המנחה?

- כמה תבניות עלילות קלאסיות, ומדוע הן אהובות ונפוצות משחר ההיסטוריה ועד ימינו?

- כיצד נמנף תבניות עלילה קלאסיות ביצירה ספרותית בת ימינו?

- המבנה של גוף הסיפור.

- טכניקות בבניית שני מנגנוני הסיפור המרכזיים: המתח והמסתורין.

 

מפגש #5:

- תפקידן הסמלי של הדמויות.

- הגיבור כאמת המידה לטוב ורע בסיפור.

- תפקידו ההכרחי של היריב.

- המאבק הבלתי נמנע בין הגיבור ליריב.

- גיבור ואנטי-גיבור.

- ארכי-טיפוסים של דמויות נפוצות, ומשמעותם הסמלית.

- טכניקות להפוך דמות למעניינת.

- איך נגרום שלקורא יהיה אכפת מדמות?

- איך כותבים מאפיינים חיצוניים של דמות.

- תכונות אופי של דמות, שאיפות ומטרות.

- עימות פנימי של דמות.

- מודל שבעת השלבים להמחשת דמות שעוברת שינוי.

- תהליך אפיון הדמויות.

 

מפגש #6:

- מה תפקיד המספר בסיפור, ומהי נקודת המבט?

- טכניקות לכתיבת מספר בגוף ראשון

- טכניקות לכתיבת מספר בגוף שלישי

- מתי וכיצד נשתמש במספר כל יודע?

- מתי וכיצד נשתמש במספר מוגבל?

- האם נכתוב בלשון עבר, הווה או עתיד?

- אמינות המספר.

- המספר והחלום הבדיוני.

 

מפגש #7:

- תהליך גיבוש הרעיון לסיפור מרתק

- ניסוח הצהרת עלילה

- ארבע רמות של תכנון עלילה

- איך נוודא שפיתחנו רעיון לסיפור מרתק?

- איך נוודא שפיתחנו רעיון שמתאים לקהל הקוראים הישראלי?

- איך מתחילים סיפור? סיפור שמתחיל מההתחלה וסיפור שמתחיל מהאמצע.

- איך גורמים לקורא להתעניין ולהימשך לסיפור כבר בשלב מוקדם?

- הסיפור הגלום במשפט הפתיחה.

- החוזה הבלתי-כתוב בין הסופר לקורא.

- ומה הלאה לאחר הסדנה?

 

לחצו כאן למידע נוסף אודות סדנאות שמתוכנן לפתוח בתקופה הקרובה


אם אתם מעוניינים לשמוע פרטים נוספים אודות הקבוצה, צרו קשר עם אוֹרי בדף צור קשר, בדואר אלקטרוני: ktiva.ivrit@gmail.com או בטלפון 054-3552433.

כתיבת פרוזה עברית - צור קשר