הוצאה לאור בארה"ב

כתב: ירון רגב


הוצאה לאור בארה"ב הוצאה עצמית איך מוציאים לאור מו"ל
עולם ההוצאה לאור בחו"ל מעניק כיום גם לסופרים ישראלים מבחר אדיר של אפשרויות, החל בהוצאת ספר בצורה המסורתית, המשך בהדפסה עצמית באמצעות אתרי Print on Demand - POD המאפשרים הדפסת עותקים בודדים בעלות זולה וכלה בפרסום ספרים בפורמט דיגיטלי באמזון (Amazon.com).

על מנת שלא ללכת לאיבוד בעולם הכמעט־אינסופי הזה, כדאי להגדיר מראש את מטרות ההוצאה לאור. רומן ספרותי עמוק, ספר מתח קליל או ספר זיכרונות משפחתי יתאימו, מן הסתם, לאפיקי הוצאה לאור שונים לחלוטין.


תרגום

בכל מקרה, יש לפנות לגורמים בחו"ל רק לאחר שבידכם כתב יד ערוך ומתורגם בצורה מקצועית. כתבי יד שאינם עונים לסטנדרטים ספרותיים גבוהים תמיד יידחו על הסף על ידי סוכנויות ספרותיות והוצאות לאור ויתקשו לזכות בהצלחה גם בהוצאה עצמית.

תרגום רציני של ספר יכול וצריך להתבצע על ידי מתרגם מיומן ומנוסה. למרבה הצער, ישנם כיום שירותים רבים המציעים "קיצורי דרך" לתהליך התרגום, למשל תרגום במספר שלבים המתחיל עם מתרגמים לא מיומנים ועובר לאחר מכן עריכה לשונית, תרגום תוך היעזרות בכלים אוטומטיים כגון Google Translate ועוד. התוצאה של תהליכים כאלה היא תרגום בינוני שאין לו ערך ספרותי רב. עורכים וסוכנים ספרותיים בחו"ל מיומנים מאוד בעבודתם ויזהו תרגום קלוקל כזה כבר לאחר מספר שורות.

כדי לוודא שאתם בוחרים לעבוד עם מתרגם מקצועי ומנוסה חשוב לבקש המלצות, רשימה של תרגומים קודמים ודוגמת תרגום של מספר עמודים מתוך ספרכם.

לאחר תרגום הספר חשוב להעביר את הספר עריכה לשונית באנגלית. ללא עריכה כזאת יהיו בספר שגיאות לשון, כי גם המתרגם המוכשר ביותר אינו יכול לתקן את הטעויות של עצמו.

פרטים נוספים אודות תרגום ספרותי ותעריפים תוכלו למצוא באתר שלי: אסגארד תרגומים.

אסגארד תרגום ספרותי לאנגלית


פנייה להוצאות לאור ולסוכנויות ספרותיות

לאחר שכתב היד שלכם ערוך ומתורגם היטב תוכלו לפנות לסוכנים ספרותיים ולהוצאות לאור. מדובר בתהליך ארוך שדורש סבלנות רבה וחוסן נפשי. הסוכנויות הספרותיות מוצפות בפניות רבות, ומרביתן ייתנו קדימות ליוצרים שכבר הוציאו לאור בעבר בחו"ל או לכאלה שהוציאו לאור בארץ מולדתם ושספריהם הצליחו שם.

למרות שהוצאות לאור מסוימות עדיין מוכנות לקבל כתבי יד ישירות, מרביתן מקבלות פניות אך ורק מסוכנים ספרותיים. כדאי לבדוק באתרי האינטרנט של ההוצאות השונות כדי לאתר את אלה שמקבלות כתבי יד מסופרים חדשים. לעתים הן מתירות לשלוח כתבי יד באימייל או באמצעות טופס הגשה מקוון.

חיפוש זריז באינטרנט של המונחים Literary Agents ו־Book Publisher יניב מאות ואלפי תוצאות של אתרי סוכנויות ספרותיות והוצאות לאור. יש לנקוט במשנה זהירות ולוודא שאתם אכן פונים לגורמים לגיטימיים. הוצאות לאור וסוכנויות ספרותיות מכובדות ברחבי העולם לעולם לא יגבו מכם תשלום עבור שירותי קריאת כתב יד ולקטורה. אם מבקשים מכם לשלם על מנת לספק לכם חוות דעת, סביר להניח שנתקלתם בגורם שכל מטרתו היא לסחוט כספים מיוצרים תמימים בתחילת דרכם.


מכתב פנייה (Query Letter)

מרבית הסוכנויות הספרותיות יבקשו מכם לשלוח קודם כל פנייה קצרה הנקראת Query Letter. זהו מכתב קצר בן עמוד אחד המציג בכמה משפטים את המחברת, את הספר שכתבה ואת הפרסומים הספרותיים הקודמים שלה, אם יש כאלו.

סוכנויות ספרותיות מקבלות מאות פניות בכל חודש. לכן חשוב שהמכתב המקדים יהיה לא רק ענייני אלא גם מעניין. כאשר אתם כותבים את המכתב, דמיינו לעצמכם שאתם עומדים מול מפיקה הוליוודית מפורסמת וברצונכם לספר לה על רעיון לסרט. המפיקה מחייכת אליכם ואומרת: "אני אישה מאוד עסוקה, יש לכם בדיוק שישים שניות לעניין אותי." מעשית, זה בערך משך הזמן שסוכנת ספרותית תקדיש למכתב הפנייה שלכם. אם בפרק הזמן הזה לא שביתם את לבה היא תשלח לכם מכתב סירוב מנומס. לכן כדאי מאוד להשקיע בכתיבת Query Letter 'מנצח'.

מכתב פנייה מנצח איננו כולל סופרלטיבים המהללים את הכתיבה שלכם ואיננו משופע בסימני קריאה. להפך, הוא קצר ותמציתי, ומתמקד בנקודות החוזקה של הסיפור שלכם:
  • מספר את תקציר העלילה באופן מעורר עניין תוך מיקוד בקונפליקט העיקרי בעלילה ובהיבטים שמייחדים את הסיפור שלכם. 
  • מספר בקיצור מיהו המחבר. 
  • מפרט כל הצלחת עבר של המחבר או של הספר שעשויה ללמד על סיכויי ההצלחה של הספר גם בחו"ל. 
  • מוצא דרכים חדשות ומפתיעות למשוך תשומת לב ולעורר עניין. 

מידע נוסף על מכתבי פניה ודוגמאות רבות תוכלו למצוא כאן.


הגשת תקציר ושלושה פרקים ראשונים

אם הצלחתם לעניין את הסוכנות הספרותית, תתבקשו להגיש תקציר של הספר ואת שלושת הפרקים, או את חמישים העמודים הראשונים שלו. התקציר צריך לתאר בצורה תמציתית ומושכת את כל ההתרחשויות והדמויות המרכזיות בספר. זכרו שמדובר בתקציר ולא בקדימון. סוכן או עורך אינם קוראים פוטנציאליים אלא אנשי מקצוע שרוצים לקבל תמונה ממצה ומקיפה של ספר שלכם, כולל האופן בו הוא מסתיים. לדוגמה, אם כתבתם תעלומה בלשית, על התקציר לכלול לא רק את התעלומה אלא גם את פתרונה. אורכו של תקציר טוב יהיה בין עמוד אחד לשלושה עמודים, ועליו לתת פירוט מספיק תוך שמירה על ענייניות ורמת עניין בעת ובעונה אחת. לא משימה פשוטה כלל.

מידע נוסף על כתיבת תקצירים ודוגמאות רבות תוכלו למצוא כאן.


פרסום ספר באמזון

כל אדם יכול להוציא ספר באמזון. האתר אינו מסנן כתבי יד ואינו בוחר מה יצא לאור. כל מי שרוצה יכול להציע ספר למכירה דרך האתר. עם זאת, ללא היכרות מעמיקה עם אופן הפעולה של האתר או שימוש בשירות מקצועי שיסייע לקדם את הספר, סיכויי ההצלחה הם אפסיים. מספר גורמים ישראלים מציעים שירותים כאלה לקידום ספרים באמזון. 
הקורא האמריקני הוא קורא מיומן ומתוחכם. אם ברצונכם שספרכם יזכה להצלחה באמזון, בנוסף למאמצי הקידום, יש להשקיע בתרגום ובעריכה ראויים. ספר שכתוב או מתורגם באופן קלוקל לא יזכה לתשומת לב או גרוע מזה, יקבל ביקורות שליליות ולעיתים אף מעליבות.
ישנם מספר יוצרים ישראלים, חלקם בעלי שם, שפרסמו את ספרם באמזון בפורמט דיגיטלי וזכו שם להצלחה. בין השאר, ספרות ז'אנר כגון מסתורין, ארוטיקה ופנטזיה יכולה להתאים מאוד לפרסום וקידום באמזון.


Print on Demand

אם רצונכם להדפיס את ספרכם באופן מקצועי ומכובד בשפה האנגלית, כדאי לשקול להשתמש בשירות POD כדוגמת LULU.COM . אתרים מן הסוג הזה מאפשרים להדפיס אפילו עותק בודד של ספר בכריכה רכה או קשה, במחיר זול ובאיכות גבוהה יחסית. דרך אתרים כאלה תוכלו לאפשר לגולשים להזמין עותקים של ספרכם ישירות מהאתר, ויש ביניהם כאלה שמציעים משלוחים לכל רחבי העולם וגם לישראל. שירות POD מאפשר לכם להוציא ספר בדפוס בלי להיכנס לעלויות הראשוניות הגבוהות שכרוכות בהדפסה מראש של מהדורה גדולה. באופן כזה אתם משלמים רק את עלויות הדפוס של ספרים שכבר נרכשו ומצמצמים מאוד את הסיכון הכספי שלכם.



המידע לעיל הוא רק טעימה על קצה המזלג מעולם ההוצאה לאור בחו"ל. התחרות בחו"ל רבה ולכן סיכויי ההצלחה המסחרית והאומנותית אינם גבוהים בהרבה מאלו בישראל, אך אם כתבתם ספר איכותי, מקורי ומעניין, אתם בעלי כוח רצון וכושר התמדה, ומוכנים להיעזר בשירותים מומחים המכירים את השוק הבינלאומי – ההצלחה בהחלט אפשרית.



חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה

 
 





IImage of book and light bulb above by: Shutterstock
Comments