הוצאה לאור עצמית - לקראת הדפסת הספר

מימון המון

הוצאה לאור היא תהליך יקר שעלול לעלות כמה עשרות אלפי שקלים. סופרים רבים מתקשים לעמוד בעלויות ומממנים את ההוצאה לאור של ספריהם באמצעות מימון המון. במימון המון מציע הסופר את ספרו לרכישה מוקדמת, והמכירות המוקדמות האלה מסייעות לממן את הוצאתו לאור.

במסגרת מימון ההמון הסופר יכול לגייס תמיכה כספית גם בסכומים שגבוהים ממחיר הספר. הוא מגדיר כמה דרגות תמיכה אפשריות וכנגד כל אחת מהן – תשורה מתאימה. לדוגמה, סופר יכול להציע לתומכיו לשלם 60 ₪ עבור עותק של הספר, 100 ₪ עבור עותק חתום עם הקדשה, ו־200 ₪ תמורת השתתפות במפגש עם הסופר.

בחישוב גס, ספר שמוצע לרכישה מוקדמת במחיר 60 ₪ ויירכש על ידי 500 תומכים יגייס סך של 30,000 ₪. מזה צריך לנכות את העמלה שגובה אתר המימון, אבל גם אחריה צפוי להיוותר סכום שיכסה חלק ניכר מעלויות ההוצאה לאור. זאת ועוד, באמצעות פרויקט המימון יודע הסופר מראש שקוראים מגלים עניין בספרו ושכדאי להוציאו לאור.

עם זאת, לא קל לגייס 500 תומכים, ולכן לא כל אחד מצליח לגייס הון באופן כזה. ידוענים מצליחים לגייס במהלכי מימון כאלה עשרות אלפי שקלים ולפעמים אפילו מאות, אבל סופר ביכורים שאינו מוכר עלול להתקשות לגייס סכום משמעותי. נוסף על כך, יש להביא בחשבון שזה עלול להיות מביך לקבל תמיכה כספית ממשפחה וחברים (שבדרך כלל מתגייסים לסייע) ובמקביל שעלולים להתעורר כעסים ואכזבות כלפי בני משפחה ואנשים קרובים שבחרו לא לתמוך.

אם ניסיתם לגייס מימון המון לספרכם ולא הצלחתם לגייס סכום כסף מספיק, יתכן שיש בכך כדי ללמד שהספר אינו פונה לקהל קוראים גדול מספיק, או שיכולות השיווק העצמאיות שלכם אינן מספיקות כדי לדחוף את הספר מבחינה שיווקית. במקרה כזה, כדאי לשקול האם זה נבון להוציא מכיסכם את עלויות ההוצאה לאור, שעלולות לרדת לטמיון.

בין האתרים המובילים בישראל למימון המון: Headstart, Mimoona, Jumpstarter, StartArt. בידקו את התנאים שמציע על אחד מהאתרים לפני שתבחרו אתר למימון. חלקם מטילים מגבלות על פרויקט המימון, למשל שאם לא הצלחתם לגייס את מלוא הסכום אליו כיוונתם (או יותר) הגיוס כולו מבוטל, או שמותר לכם להציע עבור תמיכה בספרכם רק תשורות קונקרטיות ולא השתתפות ברווחי הספר. ביחרו את האתר שתוכנית המימון שהוא מאפשר מתאימה ביותר לצרכיכם.


עריכת תוכן ועריכה ספרותית

בין אם מדובר בספר פרוזה או בספר עיון – ספר לא יצליח להיות טוב אם נערך רק על ידי הסופר, ללא עין חיצונית. כל ספר זקוק לעורך תוכן או לעורך ספרותי. זאת מפני שעורכים בוחנים את הספר במבט חיצוני ואובייקטיבי, וגם מפני שהרבה מתהליך החשיבה על ספר נעשה בדיאלוג בין סופר לעורך. 

עורך כזה יעבור על כתב היד ויציף לכותב הפרוזה היבטי עלילה שצריך לחזק, דמויות שצריך לאפיין טוב יותר, חוסר עקביות בשימוש במספר ובנקודות המבט, אי־התאמות בפרטי העלילה ועוד. בשלבים הראשונים של העריכה יעיר העורך על הספר, והסופר ישכתב אותו בהתאם להערות. בשלבים מאוחרים יותר, כאשר כתב היד כבר בשלב מתקדם, יעבור עליו העורך בקפדנות ויציע תיקונים מפורטים לטקסט ולסגנון הכתיבה.

שלב העריכה הספרותית הוא שלב שרבים מדלגים עליו: סופרים בגלל שאינם מבדילים בין עריכה ספרותית לבין עריכת לשון, וספקי שירותי הוצאה לאור בתשלום כדי לחסוך בעלויות. אין זה מומלץ להוציא לאור ספר בלי עריכה ספרותית. הדבר יפגע קשות באיכות הספר וביכולתו למצות את הפוטנציאל הטמון זו. 


עריכת לשון והגהה

גם כותבים מיומנים טועים לעתים טעויות לשון. ספר שיוצא לאור בלי שעבר עריכת לשון והגהה קפדנית צפוי לכלול טעויות ולעורר בקוראים אכזבה ואפילו לעג.

בחירת עורך לשון היא מורכבת ומתסכלת. עברית תקנית אינה מדע מדויק ולכל עורך לשון יש אמונות משלו מה תקין ומה שגוי, על אילו צרימות אפשר למחול ועל אילו לא. עורכי לשון אחדים עלולים להפוך את סגנון הכתיבה שלכם כבד ומיושן ואחרים עלולים לשנות אותו ולפגוע בו ללא הצדקה. קשה למצוא עורך לשוני שמצליח להפוך את השפה שלכם לתקינה ואולי אפילו לשפר את סגנון הכתיבה בלי לאבד את גון הקול הייחודי לכתיבה שלכם.

לאחר העריכה הלשונית (ובדרך כלל גם לאחר עימוד הספר) יש להעביר את הספר הגהה כדי לאתר טעויות סופר אחרונות: סמני פיסוק ש"ברחו", חוסר אחידות בשימוש בסימני פיסוק ובגופנים, שגיאות כתיב אחרונות ועוד. את ההגהה מומלץ מאוד להפקיד בידיו של מגיה מקצועי. אם בגלל תקציב מוגבל אתם נאלצים להגיה לעצמכם, אני ממליץ בחום לעשות את ההגהה על עותק מודפס ולא על מסך המחשב. כך גדל הסיכוי שתאתרו את מרב השגיאות.

עורכות לשון מומלצות:

אני נהניתי לעבוד עם שרון הר-פז ויסמין אור מנ.ב. נשים בדפוס, המציעות עריכת לשון מוקפדת ותקנית, ושירות ידידותי ומסביר פנים.

[נ.ב. נשים בדפוס הינו עסק עצמאי שאינו קשור לאתר 'כתיבה נוצרת'.]



עימוד

העימוד הוא העיצוב הגרפי של הטקסט בספר: סוג הגופן, גודלו, אורך השורה, מספר השורות בעמוד, רוחב השוליים, אופן הצגת מספרי העמודים וכו'. זה עשוי להישמע כמו עניין שולי, אבל כדי להיראות כמו ספר "אמיתי", ספר צריך להיות מעומד נכון, כלומר לפי הקונבנציות המקובלות שקורא אינו מודע להן, ובכל זאת הוא מזהה מיד, אפילו במבט חטוף, כל חריגה מהן.

מי שמיומן בשימוש במעבד תמלילים יוכל לעצב את הספר שלו אפילו בעצמו אם הוא יודע כיצד לעשות זאת ומהן הקונבנציות המקובלות לעימוד, אבל לתהליך כזה יש כמה חסרונות בולטים: 

- הוא מתאים רק לדפוס דיגיטלי ולא לדפוס אופסט (בהמשך נרחיב על ההבדל ביניהם). כדי להדפיס בדפוס אופסט נדרש בדרך כלל קובץ מקצועי יותר שהוכן באמצעות תוכנת Adobe Indesign או תוכנה דומה.

- אנחנו עלולים להשתמש בגופנים שאין לנו עליהם זכויות יוצרים. אפילו גופנים המסופקים חינם עם מערכת ההפעלה windows אינם חינמיים או פתוחים לשימוש כללי, ויש מגבלות על השימוש בהם. מעמדים מקצועיים רוכשים את זכויות השימוש בגופנים הנחוצים לעימוד.

נוסף על חסרונות אלה, עימוד עצמאי או לא מקצועי עלול לטעות בהיבטים חשובים של העימוד. למשל:

- בעמוד זוגי השוליים השמאליים צריכים להיות רחבים מהשוליים הימניים ובעמוד אי־זוגי להפך, כדי להשאיר די רווח להתקפלות של הספר הפתוח במרכזו סביב אזור הדבקת הדפים לעטיפה.

- כל הפסקאות בספר צריכות להיפתח בשורה מוזחת לשמאל, למעט השורה הפותחת את הפסקה הראשונה בכל פרק שלא צריכה להיות מוזחת.

- בראש עמוד אסור שתהיה שורה יחידה שסוגרת פסקה שהתחילה בעמוד הקודם, ושאחריה תתחיל (בשורה השנייה בעמוד) פסקה חדשה. נהוג לכנות שורה כזאת 'שורה יתומה'.

לכן, מומלץ להיעזר בשירותים של מעמד מקצועי. 
התוצר הסופי של תהליך העימוד הוא קובץ בפורמט PDF המכיל את הטקסט המעומד. את הקובץ הזה יהיה עליכם להעביר לבית הדפוס שידע להפיק ממנו ספר.

חברות מומלצות לעימוד ספרים

ניב עימוד ספרים
חברה מומלצת בתחום היא ניב עימוד ספרים. החברה מציעה עימוד מקצועי העומד בסטנדרטים המקובלים בתעשיית המו"לות בארץ בתמחור הוגן ובפרק זמן סביר. כמו כן, החברה מציעה גם שירותי עריכה והפקות דפוס. טלפון: 076-5410810.  
דוא"ל: contact@niv-books.co.il

[ניב עימוד ספרים הינו עסק עצמאי שאינו קשור לאתר 'כתיבה נוצרת'.]

מרבית מעצבי העטיפות יוכלו להציע לכם גם שירותי עימוד, ויש כמובן ספקים רבים נוספים בתחום שניתן להיעזר בשירותיהם.


עיצוב עטיפה

העטיפה היא מרכיב משמעותי בשיווק הספר ובאטרקטיביות שלו לקוראים. זה אולי נשמע שטחי, אבל כאשר אנחנו ניצבים בחנות ספרים מול מאות ספרים שמוצעים למכירה, כריכה בולטת ומעניינת עשויה להיות גורם ראשוני שמביא אותנו להרים מהשולחן ספר אחד על פני אחר ולבחון אם אנחנו מעוניינים לקרוא אותו.

לכן כדאי לשכור את שירותיו של מעצב עטיפות מקצועי שכבר עיצב עטיפות של ספרים בעבר ושאת עבודתו ראיתם ואהבתם. כדאי גם לשלם מעט יותר ולקבל מספר רב יותר של סקיצות ראשוניות לבחור מתוכן. עטיפת הספר תשמש אתכם גם כדי לקדם את הספר לא רק בחנויות אלא גם בעיתונים, בפרסום, ברשתות החברתיות, לכן כדאי ששם הספר יופיע באותיות גדולות ובולטות על העטיפה הקדמית (וכן על השִדרה, כדי שהספר יבלוט אם יוצב במדף הספרים בחנות).

במקרים רבים ישתמש המעצב הגרפי בצילומים או באיורים מתוך מאגר תמונות בתשלום. רק כך ניתן להבטיח שיש לכם (ולמעצב) זכויות לשימוש בתמונות ולהימנע מתביעות. אי־אפשר להשתמש בתמונות שאתם מוצאים ברשת הן משום שאיכות התמונה נמוכה מדי והן משיקולי זכויות יוצרים. עליכם להביא בחשבון את העלות הנוספת של רכישת הזכויות – המעצב שלכם ידע לומר לכם כמה זה יעלה נוסף על שירותיו. כדאי לעגן זאת בהסכם העבודה עם המעצב – שהוא יעבוד אך ורק עם תמונות וגופנים שיש לו זכויות להשתמש בהם.

סביר להניח שתזדקקו לשירותי מעצב העטיפה שלכם גם לצורך עיצובים נלווים: מודעות פרסום בעיתונים (אם תבחרו לפרסם), באנרים לאתר שלכם ולפרסום מקוון, פליירים, וכד'. אם אתם יודעים מראש על עיצובים כאלה שתזדקקו להם, תוכלו לבקש מראש הצעת מחיר כוללת לעיצוב העטיפה והחומרים הנלווים. אם לא, וודאו שאתם עובדים עם מעצב שמחיריו הוגנים, כי ההוצאה הכספית לא תסתכם בעיצוב העטיפה בלבד.

עליכם להביא בחשבון שלצורך עיצוב השִׁדרה עליכם לדעת מה עובייה הצפוי. העובי נגזר ממספר העמודים (אותו תדעו רק לאחר שתסיימו לעמד את הספר) ומסוג הנייר (אותו תדעו רק לאחר התייעצות עם בית הדפוס). גם אם אתם יודעים מראש באיזה סוג נייר תרצו להשתמש (למשל, נייר נטול עץ 80 גרם) יתכן שבתי דפוס שונים קונים נייר מספקים שונים ובהתאם עובי הנייר שונה – ולכן גם עובי הספר.

התוצר הסופי של תהליך העיצוב הוא קובץ בפורמט PDF המכיל פריסה של העטיפה הקדמית והאחורית כולל השדרה שביניהן. את הקובץ הזה יהיה עליכם להעביר לבית הדפוס שידע להדפיס על פיו את העטיפה לספר. 
כתיבה יוצרת - סדנאות כתיבה יוצרת


מעצבי עטיפות מומלצים:

עיצוב כריכות ספרים - סטודיו גם וגם
יפעת דיין מסטודיו גם וגם עיצבה את עטיפת ספרי 'איך כותבים סיפור – מדריך לכתיבת פרוזה' ואני נהניתי לעבוד איתה והייתי מרוצה מאוד מהתוצאה. יפעת היא מעצבת גרפית מנוסה ועיצבה בעבר עטיפות ספרים עבור הוצאות ספרים מובילות, ביניהן כנרת זמורה־ביתן, כתר, הקיבוץ המאוחד ועוד. אתם יכולים להתרשם מעבודותיה בקישור להלן: http://gamdesign.co.il/

[סטודיו גם וגם הינו עסק עצמאי שאינו קשור לאתר 'כתיבה נוצרת'.]


דאנאקוד ומסת"ב

בעולם נהוג לסמן ספרים בקוד מיוחד המכונה ISBN (בעברית: מסת"ב). קוד זה מזהה חד־ערכית כל ספר שיוצא בעולם ונמצא בשימוש בכל הספריות המובילות. גם בישראל נהוגה שיטת ISBN, אבל נפוצה ממנה שיטת דאנאקוד המעניקה לספר קוד חד־ערכי אחר, שנמצא בשימוש בישראל בלבד. הן דאנאקוד והן מסת"ב הם גם ברקודים המשמשים את החנויות לזיהוי הספר ומכירתו בקופה.

חלק מהוצאות הספרים הגדולות מוותרות על המסת"ב ומסתפקות בדאנאקוד כדי להוזיל את עלויות ההוצאה לאור, אבל למעשה העלויות של כל אחד מהקודים אינה גבוהה יחסית לעלות ההפקה הכללית של ספר, ולכן מומלץ שספר יכיל את שני הקודים, וכך יתאים גם למכירה בחנויות בארץ וגם לקִטלוּג בינלאומי בספריות ובקטלוגים שונים.

להפקת הדאנאקוד אחראית חברת ד.א.נ.א. מערכות. ניתן להזמין דאנאקוד באמצעות משלוח טופס שניתן להוריד מאתר החברה. ליצירת קשר: tal@danacode.co.il או בטלפון 03-6162119. החברה תספק לכם את הקוד כולל קובץ גרפי של הברקוד אותו עליכם להעביר למעצב העטיפה שלכם כדי שיופיע בגב העטיפה.

להפקת מסת"ב אחראי מרכז הספר והספריות בישראל. ניתן להזמין מהם מסת"ב באמצעות טופס מיוחד שזמין להורדה באינטרנט. המרכז יוכל לספק לכם מספר מסת"ב בן 13 ספרות אותו יש להדפיס בעמוד הקרדיטים של העושים במלאכת הכתיבה וההוצאה לאור (בדרך כלל עמוד 5 בספר). אם אתם משתמשים במסת"ב גם כברקוד עליכם להציג את הברקוד גם בגב העטיפה. להזמנות וברורים יש לפנות לחביבה שמואלי בטלפון: 03-6180151 שלוחה 115, פקס' 03-5798048 או בדוא"ל isbn@icl.org.il.

נכון למועד כתיבת שורות אלה, עלות דאנאקוד בודד היא 46 ₪ ועלות מסת"ב בודד 65 ₪.


[מרכז הספר והספריות בישראל וד.א.נ.א. מערכות הינם עסקים עצמאיים שאינם קשורים לאתר 'כתיבה נוצרת'.]


מבצע לזמן מוגבל! הערכה ראשונית לכתב היד שלכם במחיר מבצע

שילחו לנו את כתב היד שלכם, ואחד העורכים הספרותיים שלנו ייתן לכם חוות דעת על הפרקים הראשונים, הערכה של סיכויו להתקבל להוצאה לאור והמלצות כיצד להתקדם. השירות ניתן במחיר מבצע לתקופת זמן מוגבלת! כתבו לנו לקבלת פרטים נוספים לדוא"ל: ktiva.ivrit@gmail.com 


חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה

 





Comments