להוציא לאור בבית הוצאה לאור

המו"לים הגדולים

כמעט כל סופר חולם שספרו יצא לאור באחד מבתי ההוצאה לאור הגדולים: ידיעות ספרים, כנרת זמורה־ביתן, כתר, מודן, עם עובד, הקיבוץ המאוחד ואחרים. למו"לים גדולים יש כמה יתרונות בולטים שהופכים את העבודה איתם לכדאית:

- מותג מוכר שנותן לספר סוג של 'חותמת איכות' מראש, גם אם מדובר בספר ביכורים או בסופר פחות מוכר.

- צוות מקצועי שמטפל בכל היבטי העריכה וההוצאה לאור.

- מערך מיומן של הפצה, שיווק ויחסי ציבור ומסייע לספר להגיע למודעות של קהל הקוראים.

- גב כלכלי של המו"ל שנושא בכל העלויות (הרבות) של תהליך ההוצאה לאור (כאלה שדורשים מהסופר לממן את הוצאת ספרו בדרך כלל אינם מו"לים אלא ספקי שירותים מסוג אחר לגמרי, ונרחיב לגביהם בהמשך).


עם זאת, לעבודה עם מו"ל גדול יש גם חסרונות:

- גם המו"לים הגדולים זהירים ונמנעים מהשקעת סכומים גבוהים בפרסום ובשיווק בספר שהצלחתו אינה בטוחה.

- ספר יחיד עלול "ליפול בין הכיסאות" ולקבל פחות תשומת לב מהראוי עקב ריבוי הספרים שצוות ההוצאה לאור מטפל בהם.

- הסופרים מקבלים תמלוגים נמוכים יחסית לכמות העבודה שהשקיעו בספר. לאחרונה מצב זה השתפר כתוצאה מחוק הסופרים שקובע רף מינימאלי לתגמולים שמקבל סופר על מכירת ספרו, אבל גם כך וגם במקרה שהספר מצליח אתם עשויים לגלות שחלק ניכר מההכנסות נכנס לכיסן של החנות, המפיץ והמו"ל, ובידיכם נשאר רק סכום זעום. סופרים רבים מתרעמים על כך, ולא בהכרח בצדק. יש לזכור שהחנות, המפיץ והמו"ל משקיעים בספר כסף ולוקחים על עצמם סיכון כלכלי - הוצאה לאור היא תהליך יקר. מטבע הדברים חלק מהספרים מצליחים יותר וחלקם פחות, וההכנסות מהספרים המצליחים מקזזות את ההפסדים שגורמים הספרים האחרים.


כתיבה יוצרת - סדנאות כתיבה יוצרת

אז מה עדיף? לדעת מרבית הסופרים בארץ, היתרונות של הוצאה לאור על ידי מו"לים גדולים עולים בהרבה על החסרונות. הקושי העיקרי הוא להתקבל אליהם. אפילו המו"לים הגדולים ביותר מוציאים לאור רק מספר קטן של ספרי מקור כל שנה, ומבין אלה רק יש רק ספרי ביכורים בודדים. לכן, תהליכי הסינון של המו"לים הגדולים הם קפדניים וארוכים, וגם ספרים טובים לא תמיד זוכים להתקבל. בלית ברירה, מערכת השיקולים שלהם אינה רק איכותית אלא גם עסקית. מו"לים מוכרחים להחזיר את ההשקעה הכספית בספר, ולכן יעדיפו להוציא לאור ספרים מאת סופרים ידועי שם (גם אם הם ידועים בתחום אחר ולא בכתיבה) או בנושא שיש לו שוק ער ופעיל. 


המו"לים הקטנים

לעתים קורה שספר אינו מתקבל לאף אחד מבתי ההוצאה לאור הגדולים, אבל מתקבל לבית הוצאה לאור קטן. הכוונה לא להוצאה לאור בתשלום (ספקי שירותים כאלה בדרך כלל אינם מסננים ספרים על פי איכותם ויסכימו לספק שירותי הוצאה לאור לכל סופר שמוכן לשלם עבורם – נרחיב לגביהם בהמשך) אלא למו"ל שמממן את הוצאת הספר בעצמו.

כמו מו"ל גדול, גם מו"ל קטן מעניק לספר מותג שמזוהה עם איכות, ליווי של צוות מקצועי ומיומן וגב כלכלי. יותר מזה, הוא עשוי להקדיש לספר תשומת לב רבה יותר. עם זאת, מו"ל קטן מוגבל יותר מבחינה פיננסית וזה עלול להשפיע על איכות ההפקה. חמור מכך, למו"לים קטנים לפעמים אין כוח מספיק בהפצה ובשיווק, וזה יכול להיות הגורם שמונע מספר בעל פוטנציאל לפרוץ ולהצליח. לכן, בעבודה עם מו"ל קטן כדאי לבחון את ההיבטים הבאים:

- מי מממן את עלויות ההוצאה לאור. זה חד משמעי: אם הסופר נדרש לשלם על ההוצאה לאור מדובר בשירות הוצאה לאור בתשלום ולא במו"ל, ולמרות הדמיון ביניהם לכאורה, התוצאה שונה לחלוטין. עוד על שירותי הוצאה לאור בתשלום – בהמשך.

- מערך ההפצה: הפצה היא הגורם החשוב ביותר שמשפיע על הצלחתו או על כישלונו של ספר. היזהרו לא להקל ראש בחשיבותה. שאלו את המו"ל מי מפיץ אותו ואיזה היקף הפצה יקבל הספר. כל המו"לים יאמרו לכם שהם עובדים עם הרשתות הגדולות: סטימצקי וצומת ספרים, אבל באיזה אופן? בכמה חנויות להערכתו יוכל להשיג הצבה של הספר על גבי שולחנות (בחזית החנות, ועם הפנים למעלה) ולא במדפים (בהם הקונים רואים רק את השדרה)? צאו לחנויות וחפשו את ספרי ההוצאה הזאת. דברו עם המוכרים בחנות ובדקו כמה איכותית ההפצה שלהם. האם מה שסיפרו לכם בעל־פה תואם את מה שאתם רואים בשטח?

- מערך השיווק: האם לבית ההוצאה לאור יש משווקים שמבקרים בחנויות, מעלים את מודעות המוכרים לספר, מדריכים אותם לגביו, בודקים את מיקום הספר בחנות ומנסים לשפר אותו? האם יש להם איש יחסי ציבור שידאג לכתבות בעיתונים ולביקורות? האם הם מתכוונים להשקיע סכום כלשהו בפרסום הספר? רבים מבין המו"לים הקטנים מתקשים לעמוד בעלויות של היבטים אלה ובוחרים לוותר עליהם.

- שיווק בפייסבוק וברשתות החברתיות: למו"לים הגדולים (בעיקר ידיעות ספרים וכנרת זמורה־ביתן) יש נוכחות חזקה ברשתות החברתיות והם מנהלים קבוצות משתמשים המונות עשרות ולפעמים מאות אלפי קוראים. למו"לים קטנים אין כמובן מערכי שיווק כאלה, ובכל זאת חשוב לברר מראש מה הם יכולים לעשות עבורכם בזירה החברתית.


אם מו"ל קטן מעוניין בספר שלכם אבל אינו יכול להציע לכם הפצה איכותית ותמיכה שיווקית מספיקה, עומדות בפניכם שתי אפשרויות:

- להוציא לאור בכוחות עצמכם. נרחיב על כך בהמשך, אבל לסופר נחוש שמוכן לעסוק גם בהיבטים התפעוליים והעסקיים של התהליך, זה יכול להיות פתרון טוב וכדאי. במקרים רבים, הוצאה עצמית לאור עשויה להיות טובה יותר עבורכם מאשר לעבוד עם מו"ל קטן.

- להיעזר בשירותי המו"ל ולנסות להשלים בעצמכם את ההיבטים שהוא אינו מספק. לסופר קשה להשפיע על איכות ההפצה, אבל הוא בהחלט יכול לקחת אחריות (בכוחות עצמו או בסיוע איש מקצוע מתאים) על הטיפול ביחסי ציבור, פגישות עם מוכרים בחנויות, שיווק ופרסום ברשתות החברתיות ועוד. 


כיצד לפנות לבית הוצאה לאור - המכתב המוביל

המכתב המוביל שאתם שולחים יחד עם כתב היד שלכם צריך להיות תמציתי וענייני, ולכלול מידע רלוונטי שחשוב למו"ל כדי להעריך את כתב היד:

- סינופסיס (תקציר) של עלילת הספר, כולל תיאור הגיבור / גיבורים, הקונפליקטים המרכזיים ואופן פתרונם בעלילה.

- תיאור קצר מי אתם ומה הרקע שלכם.

- פירוט של פרסומים קודמים (אם פרסמתם בעבר).

- תיאור קהל היעד אליו פונה הספר וערוצי ההגעה שלכם לקהל היעד הזה שעשויים לתרום לשיווק הספר: אתר אינטרנט שלכם, בלוג, רקע עיתונאי, פעילות בתחום בו עוסק הספר, וכד'.


כיצד לפנות לבית הוצאה לאור - כתב היד

כאמור קודם, הבחירה הראשונה של מרבית הסופרים היא להגיש את היצירה פרי עטם להוצאות הספרים הגדולות ולנסות להוציא לאור דרכן. להוצאות הספרים הגדולות מנופי הפצה, שיווק ויחסי ציבור, והן יסייעו לספר שלכם להיחשף לקהל קוראים רחב, אך מטבע הדברים, הן מוציאות כל שנה רק ספרים בודדים שעומדים במדדי איכות קפדניים.

לספר יש רק הזדמנות אחת להצליח. מרבית המו"לים יסרבו להעריך מחדש ספר שכבר הוגש להם בעבר ונדחה, אפילו אם הספר עבר מאז שכתוב מקיף. לכן, אם בכוונתכם לשלוח כתב יד לבתי הוצאה לאור, כדאי שתציגו אותו קודם לכן לעורך ספרותי. העורך יבחן האם הוא עומד באמות המידה המקובלות בתחום וייתן לכם הכוונה האם צריך לשפר את כתב היד ואם כן - באילו אופנים.

לחצו כאן למידע נוסף אודות הערכת כתבי יד ושירותי ליווי לכותבים ועריכה ספרותית.


מבצע לזמן מוגבל! הערכה ראשונית לכתב היד שלכם במחיר מבצע

שילחו לנו את כתב היד שלכם, ואחד העורכים הספרותיים שלנו ייתן לכם חוות דעת על הפרקים הראשונים, הערכה של סיכויו להתקבל להוצאה לאור והמלצות כיצד להתקדם. השירות ניתן במחיר מבצע לתקופת זמן מוגבלת! כתבו לנו לקבלת פרטים נוספים לדוא"ל: ktiva.ivrit@gmail.com 


חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה
  





Comments