הוצאה לאור עצמית - שיווק ויחסי ציבור


יחסי ציבור

יחסי הציבור של ספר הם הפעילות היזומה שעושה המו"ל כדי להביא את הספר לידיעת הציבור ללא תשלום דרך אמצעי התקשורת השונים. יחצ"נ מקצועי בתחום הספרים אמור להכיר את כל גורמי העיתונות והתקשורת שכותבים על ספרים ואת אלה שעוסקים בתחומי עיתונות שרלוונטיים לנושא הספר (למשל, כתבים כלכליים שעשויים לכתוב על ספר עיון שעוסק בכלכלה), ולדעת כיצד לפנות אליהם.

קשה לטפל ביחסי הציבור באופן עצמאי, כי רובנו לא מכירים את כל אנשי התקשורת הרלוונטיים. לכן רצוי לעבוד עם יחצ"נ מקצועי, או לפחות לקבל מיחצ"נ מקצועי רשימת אנשי קשר בעולם התקשורת וקצת מידע לגבי תחומי העניין של כל גורם כזה והאופן הנכון לפנות אליו. בבחירת יחצ"נ הקפידו לוודא שמדובר ביחצ"נ הבקיא בתחום יחצ"נות הספרים ולא ביחצ"נות כללית.

אם קיבלם רשימת אנשי קשר והחלטתם לטפל ביחסי הציבור באופן עצמאי, יהיה עליכם לטפל בכל היבטי היחצ"נות: לשלוח לכל אנשי התקשורת עותקי דוגמה של הספר יחד עם מכתב מלווה שמתאר את הספר ומכונה 'קוֹמוּניקט'. חלק מהעותקים יהיה עליכם לשלוח בדואר, ואת חלקם האחר בידי שליח. יהיה עליכם לעקוב אחרי אנשי התקשורת במייל או בטלפון, לבדוק האם בכוונתם להתייחס לספר וכיצד, ואילו חומרים נוספים עשויים להידרש להם: צילומים של המחבר, קובץ גרפי עם תמונת העטיפה, וכד'.

באופן גס, ניתן לחלק את ההתייחסויות שתוכלו לקבל בתקשורת לשלושה סוגים:

רשימות ספרים חדשים – עיתונים ואתרי אינטרנט רבים מפרסמים הודעות קצרות על ספרים חדשים שיוצאים. לא כל ספר חדש נכלל ברשימות האלה, אבל אלו שנכללים זוכים בדרך כלל לידיעה קטנה הכוללת תמונה מוקטנת של העטיפה ותיאור קצר של הספר בן פסקה או שתיים. אמנם מדובר בחשיפה צנועה, אבל גם סף ה"קבלה" אליה אינו גבוה כמו להתייחסויות מקיפות יותר. כדי להציע את ספרכם לעורכי רשימות הספרים החדשים די בדרך כלל לשלוח להם באימייל קומוניקט ותמונה של עטיפת הספר.

איך כותבים סיפור
ביקורת – ביקורת היא מאמר דעה מאת מבקר שיקרא את ספרכם ויכתוב אודותיו. מדורי ספרות בעיתונים ובאתרי אינטרנט עשויים לפרסם ביקורת על ספרכם, כמו גם בלוגים ספרותיים שזוכים כיום לקהל קוראים הולך וגדל. כדי להציע את ספרכם לעורכי המדורים הספרותיים ולמבקרים עליכם לשלוח להם בדואר או עם שליח עותק של הספר יחד עם קומוניקט מודפס, ופרטים כיצד ליצור אתכם קשר.

יהיה עליכם להביא בחשבון שאמצעי תקשורת ועיתונאים רבים אינם מוכנים לבקר ספרים בהוצאה עצמית. הדבר אינו נובע מדעות קדומות או מאליטיזם אלא מהסיבה המצערת שספרים רבים שיוצאים בהוצאה עצמית (אך לא כולם כמובן) מתרשלים באיכות העריכה וההפקה. כדי לשפר את הסיכויים שיתייחסו לספר ברצינות כדאי להבליט בקומוניקט את שם העורך הספרותי, העורך הלשוני, ואם יש צורך גם עובדים מקצועיים נוספים שסייעו לכם בהפקת הספר.

ראיון – ראיון הוא שיחה (כתובה או משודרת) ביניכם לבין המראיין. כדי להשיג ראיונות בתקשורת, בדרך כלל לא מספיק לכתוב ספר טוב, אלא צריך גם שיהיה לכם לספר סיפור חיים מעניין. במקרים רבים הראיונות עוסקים בסופר יותר מאשר בספר, ועליכם להיות מוכנים לחשיפה מהסוג הזה ולהציע למראיינים סיפור אישי מספיק מעניין.


אירוע השקה

סופרים רבים מקיימים אירועי השקה במטרה להביא את ספרם החדש למודעות קהל הקוראים. אירוע כזה יכול להיות נעים ומהנה אם ברצונכם לציין את הוצאת הספר עם בני משפחה, חברים ומכרים, אבל עליכם להביא בחשבון שרק קהל מצומצם מאוד יגיע לאירוע השקה אם אינו מכיר מראש את הסופר היכרות אישית, ושלכן תרומתם של אירועים כאלה לקידום המכירות היא נמוכה מאוד. אם אינכם בטוחים שתצליחו למשוך אל אירוע ההשקה שלכם מספיק קהל – אפשר בהחלט גם לוותר עליו.


רשימות רבי המכר

אחד הגורמים האפקטיביים ביותר לקידום מכירות – הוא מכירות. קוראים רבים סורקים את רשימות רבי המכר ומסתקרנים לקרוא ספרים שקוראים רבים אחרים בחרו לקרוא. עם זאת, מדובר ביעד שקשה מאוד לכבוש. מטבע הדברים, רק ספרים מעטים מצליחים לעשות את דרכם לרשימות רבי המכר, ובעצם מדובר בסוג של נבואה שמגשימה את עצמה: הספר צריך קודם כל למכור הרבה, ואז הוא מוצא את מקומו ברשימות רבי המכר, ואז הוא מוכר אפילו יותר.

ככותבים וכמקדמי ספרים אין הרבה שאתם יכולים לעשות כדי "להתברג" לרשימות. אתם יכולים רק ליצור מודעות לספר, ולקוות שמספיק אנשים יקראו אותו כתוצאה מכך.


פרסום בעיתונות המודפסת

הדעות חלוקות לגבי האפקטיביות של פרסום בעיתונות הכתובה. גם בתי הוצאה לאור גדולים ומצליחים מטילים ספק במועילות הפרסום בעיתונות המודפסת ומצמצמים את תקציבי הפרסום שם לטובת פרסום רב יותר בערוצים דיגיטליים (שנרחיב לגביהם בהמשך). הוצאות אחדות מסתפקות במודעה יחידה בעיתון הארץ לכל ספר חדש שיוצא לאור.

אם הצלחתם לעורר את עניינם של עיתונאים וספרכם קיבל יחסי ציבור מקיפים, יתכן שלפרסום בעיתונות הכתובה לא תהיה תרומה מהותית לקידום המכירות. לעומת זאת, אם יחסי הציבור מצומצמים או שהספר לא זכה לחשיפה הראויה, אתם יכולים לנסות לקדם אותו גם באמצעות פרסום בעיתונות המודפסת.

בעיתונים בעלי תפוצה רחבה כמו ידיעות אחרונות וישראל היום עלויות הפרסום גבוהות מאוד, אבל ניתן לקנות שטחי פרסום במחירים סבירים בעיתונים בעלי תפוצה ממוצעת וקהל קוראים משכיל ואיכותי כמו הארץ ומקור ראשון. פרסום כזה יכול להיות גם בהישג ידם של סופרים המוציאים את ספריהם בהוצאה עצמית. קחו בחשבון את העלות הנוספת של עיצוב המודעה על ידי גרפיקאי.


פרסום ברדיו

הרדיו הוא ערוץ פרסום אפקטיבי מאוד לספרים, אך יקר מאוד. הוצאות ספרים רבות נאלצות לוותר על פרסום ברדיו בגלל מחירו הגבוה, ובמרבית המקרים פרסום כזה נמצא גם מחוץ להישג ידם של סופרים המוציאים את ספריהם בהוצאה עצמית. באופן מעט אירוני, פרסום כזה כדאי במיוחד לספרים שכבר הוכיחו את עצמם במכירות, והפרסום ברדיו יכול לתת להם חשיפה לקוראים פוטנציאליים נוספים.


פרסום ושיווק בפייסבוק ובמדיה הדיגיטלית

ערוצי המדיה הדיגיטלית הולכים ותופסים מקום מרכזי בקידום תוצרי תרבות בכלל וספרים בכלל. חלק גדול מפעילות השיווק בערוצים אלה אינה עולה כסף, וניתן לפרסם בהם בתשלום גם בתקציב נמוך וגם בתקציב גבוה – בהתאם ליכולות המוציא לאור ולפוטנציאל המסחרי של הספר. בניגוד למדיה המודפסת, השיווק והפרסום במדיה הדיגיטלית יכול להיות ממוקד לקהלי יעד מסוימים.


בניית אתר אינטרנט לספר

בעבר היה מומלץ להקים אתר אינטרנט לכל ספר שיוצא לאור. האתר הציע לקוראים פוטנציאליים מידע נוסף על הספר, חשיפה לפרק ראשון או לקטים מתוכו, וקישורים והפניות למי שהחליט לרכוש את הספר. הקמת אתר אינטרנט היא מלאכה מורכבת יחסית למי שאינו בקיא בתחום, אך ניתן להיעזר במנועים לבניית אתרים (כגון Google Sites) שמאפשרים גם למי שאינו מתכנת אתרים להקים אתר בקלות ובמהירות.

כיום יש אפשרות נוספת ולפעמים עדיפה – להקים עבור הספר דף פייסבוק ייעודי ולרכז את המידע שם. הקמת דף פייסבוק קלה בהרבה מהקמת אתר אינטרנט, והדף אולי גמיש פחות מאתר אינטרנט אבל אינו נופל ממנו בהרבה. חשוב למלא את הדף בפוסטים ובתכנים רלוונטיים כדי לשמור אותו פעיל.

בעת הקמת אתר או דף פייסבוק, יש צורך כמעט תמיד בחומרים גרפיים. קל למצוא חומרים כאלה באינטרנט אבל בחומרים כאלה אסור להשתמש משום שאין לנו זכויות יוצרים על התמונות. שימוש בתמונות כאלה עלול לגרור אותנו לתביעות ולקנסות. לכן יש להקפיד להשתמש רק בתמונות שרכשנו זכויות יוצרים לשימוש בהן (למשל, דרך שירות Imagestock ושירותים דומים).


שיווק בפייסבוק, ברשתות החברתיות ובבלוגים

שיווק בפייסבוק וברשתות החברתיות יכול להיות אפקטיבי מאוד אם אתם "חיות פייסבוק" בעלי חברים רבים ונוכחות פעילה ברשת החברתית. אם אינכם כאלה, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע בתחום שייצרו ויעודדו פעילות חברתית סביב הספר שלכם.

ברשתות החברתיות, היעד הוא ליצור פעילות ושיח על ספרכם שחורגים ממה שאתם עצמכם אומרים על הספר. ככל שתעלו פוסטים ותמונות שמעוררים יותר "לייקים" ותגובות, ככל שתיצרו תוכן שאנשים רבים יבחרו לשתף, ככל שתעודדו בלוגרים להתייחס לספרכם – כך תעלה החשיפה של ספרכם במרחב החברתי.


פרסום בפייסבוק

לפייסבוק יש מנוע פרסום רב עוצמה שמאפשר לפרסם לקהלי יעד ממוקדים יחסית בתקציב גמיש, לפי יכולתכם וצרכיכם. השימוש במנוע פתוח לכל מי שיש לו חשבון בפייסבוק, אבל דורש מיומנות מסוימת והיכרות עם החוקיות של פייסבוק ושל מנוע הפרסום. אם אין לכם די זמן או את הנטייה להתמצא בממשקים כאלה, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע בתחום שייבנו עבורכם את הקמפיין המתאים.


פרסום בגוגל

כמו לפייסבוק, גם לגוגל יש מנוע פרסום שמאפשר לכם לפרסם מודעות מילוליות ומודעות גרפיות באתר גוגל כחלק מתוצאות החיפוש הממומנות ובאתרים רבים נוספים שהטמיעו לתוכם את מערכת הפרסום של גוגל. התשלום עבור הפרסום הוא במקרים רבים רק עבור "הצלחה", כלומר לא תשלמו בכל פעם שהמודעה שלכם מוצגת אלא רק בכל פעם שגולש בחר ללחוץ על הקישור שבמודעה.

בדיוק כמו במקרה של פרסום בפייסבוק, השימוש במנוע פתוח לכל מי שיש לו חשבון גוגל, אבל גם הוא דורש מיומנות מסוימת והיכרות עם החוקיות של מנוע הפרסום. גם במקרה זה, אם אין לכם די זמן או את הנטייה להתמצא בממשקים כאלה, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע בתחום שייבנו עבורכם את הקמפיין המתאים.





חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה

 
 






Comments