שלב 3 -- המאבק

סצנה זו באה מיד לאחר הבחירה האחרונה והמכרעת של הגיבור. אם קודם הייתה לגיבור אפשרות החלטה, כעת אין לו יותר. אם קודם מצבו היה בשפל, כעת מצבו אפילו רע יותר. שום דבר לא עומד לצדו, זולת האמונה בצדקת דרכו. רגע זה מכונה הרגע השחור של הגיבור.

הוא בחר, קורא תגר על היריב ואולי גם על הגורל והצדק הפואטי. נותר לו רק לדבוק בהחלטתו, בעיקרון שלפיו הוא פועל, ולהטיל את עצמו למערכה בכל כוחו נגד היריב. השאלה שנותרת תלויה בחלל האוויר של הסיפור היא: האם הוא יזכה לגמול או לעונש על בחירתו? המתח עדיין גבוה. הגיבור והיריב מטילים עצמם למאבק, ושניהם עושים כל שביכולתם לגבור זה על זה.

המצב הנואש הזה יכול להוציא מהגיבור כוחות שהוא לא ידע שיש לו. הבחירה הסופית שלו בעיקרון יכולה לסייע לו להתגבר על פחדיו ומעצוריו, ולתת לו כוחות חדשים. היא יכולה גם לשכנע את אחת מדמויות המשנה לעמוד לצדו במאבקו. אבל לא ברור שכל זה יספיק לנוכח סיכוייו האפסיים.

המאבק ממחיש את עוצמת הכוחות שהגיבור ניצב מולם כשבחר את הבחירה המכרעת. הוא הכרחי. אם בנקודת הזמן הזו כל כוחות ההתנגדות שעמדו נגד הגיבור יתפוגגו כלא היו, הקורא ירגיש מרומה.

בתחילת המאבק, ידו של הגיבור על התחתונה. הוא חסר תקווה, והוא סופג מהלומה אחר מהלומה. אבל כשנראה שהמאבק כבר הוכרע נגדו, התפתחות עלילה בלתי צפויה גורמת להיפוך המצב. ההיפוך הזה מפתיע, אבל הגיוני. מרגע ההיפוך, המאבק עדיין נמשך אבל מאזן הכוחות מתחיל להשתנות לטובת הגיבור. ההיפוך הזה הוא הנקודה בה המתח משתחרר אצל הקורא. כעת היריב סופג מהלומה אחר מהלומה, ונראה שכעת הגיבור עומד לנצח. המאבק נמצא על סף הכרעה.

המאבק יכול לקבל גם אופי הפוך: בתחילת המאבק ידו של הגיבור על העליונה, אך היפוך מצב מרע את מצבו, והמאבק מתפתח עד שהוא מגיע לקראת הכרעה לטובת היריב.

ב'ספר הדקדוק הפנימי', המאבק הוא פנימי בנפשו של אהרון, אם בכלל יש מאבק כזה. אהרון נסוג כל כך אל תוך עולמו הפנימי, התנתק כל כך מהמציאות, עד שהוא אינו מבחין שלא ניצב מולו יריב. גדעון כלל לא יודע שאהרון נמצא בשדה ושהוא מתכוון להיכנס אל תוך המקרר.

ב'חמדת', סת' מסתערת עם המשור על בתה הבכורה. ברגע הראשון נראה שהיא תצליח להרוג את ילדיה, אבל אז קמים עליה כל הנוכחים כדי לעצור אותה.


השלבים הבאים בתבנית הקלאסיתלסיום שמבוסס על שיא עלילתי:
Comments