מסחבות למחלצות


עלילת המסע, על כל הואריאציות שלה, מספרת ביסודה על ניסיון להשתנות לטובה, למרות שהמסע, כמובן, עלול להסתיים גם בכישלון. ככזו, היא חלק ממגוון תבניות עלילה שמציגות שינוי הדרגתי לטובה בחיי הדמות המרכזית. תבנית עלילה מרכזית נוספת מסוג זה, היא תבנית המהפך מעוני לעושר או מסחבות למחלצות. 

תבנית זו תספר בדרך כלל על גיבור שסובל מנחיתות חברתית או כלכלית, אבל שניחן בתכונות אופי או יכולות נסתרות שאינן באות לידי ביטוי. במהלך הסיפור, מתגלות תכונות אלה או מתממשות ובזכותן זוכה הגיבור לשינוי לטובה במעמדו או במצבו.

בעולם האגדה, זהו סיפורה של סינדרלה. סיפור העם המקורי איננו מתמקד בסיפור האהבה בין סינדרלה לנסיך, אלא בעלייה במעמדה של סינדרלה מבת חורגת משועבדת, לנסיכה נחשקת. זהו גם סיפור האגדה של אלדין, שהופך מנער עני למלך. תבנית עלילה זו נפוצה מאוד גם בספרות המודרנית, למשל ברומנים כמו 'הצבע ארגמן' מאת אליס ווקר, 'עגבניות ירוקות מטוגנות' מאת פאני פלאג, 'שאלות ותשובות' מאת וויקאס סוורופ (שהיווה בסיס לסרט 'נער החידות ממומבאי') ו'פיגמליון' מאת ג'ורג' ברנרד שאו. בספרות המאה ה- 19 נעשה בה שימוש, בין השאר, ברומנים 'ג'יין אייר' מאת אמילי ברונטה ו'דיוויד קופרפילד' מאת צ'רלס דיקנס.

בגרסה ה'אפלה' של תבנית זו, יזכה הגיבור לשיפור חיצוני במעמדו, אבל יגלה שזה איננו עושה אותו למאושר, כי בדרך 'למעלה' הוא בגד באמת הפנימית שלו. עמדנו קודם על אלמנט הגמול החיצוני שאיננו מביא לסיפוק ולאושר ב'מה גורם לסמי לרוץ' מאת באד שולברג, אך מעניין לעמוד גם על העיצוב הכללי של סיפור זה סביב תבנית עלילה של עלייה מסחבות למחלצות. הספר מספר את סיפור עלייתו במעלה סולם ההצלחה של סמי גליק, ממעמד של נער שליחויות בעיתון, עד לזה של תסריטאי מצליח. כדי לזכות בהצלחה, נעזר סמי במסכת של שקרים ורמאויות. בסיום הסיפור זוכה סמי בהצלחה החיצונית, אך מגלה שגם האנשים שסביבו מנצלים אותו לצורכיהם, בדיוק כפי שהוא ניצל אחרים ושנישואיו הטריים לא נבעו מאהבתה של אשתו, אלא מתועלתנות גרידא.

דוגמה נוספת, הוא הרומן 'מרטין עדן' מאת ג'ק לונדון: מרטין הוא מלח פשוט שמתאהב בבחורה משכילה ממעמד גבוה ומחליט ללמוד ולהתפתח כדי להיות ראוי לה. הוא אכן לומד וזוכה בהערכה, במעמד ובאהבת הבחורה בה הוא חושק, אבל ככל שהוא מחכים, נחשפים בעיניו הטיפשות והצביעות של בני המעמדות הגבוהים. הוא מוצא את עצמו מתעב את עולמו החדש, אך חסר יכולת לחזור חזרה לעולמו הישן.

גרסה אפלה נוספת בגוון קומי, ניתן למצוא ברומן 'הטיגריס הלבן' מאת ארווינד אדיגה: הספר מספר על עלייתו לגדולה של בלראם הלוואי, שנולד בכפר נידח כבן לנהג ריקשה והופך ליזם עשיר. לצורך כך, מתאים בלראם את עצמו לתרבות העשירים המושחתת בהודו, רוצח את הבוס שלו, גונב את כספו ומשחד את דרכו אל ההצלחה. בניגוד לסמי גליק, מאושר בלראם הן מהדרך בה בחר והן מתוצאות מעשיו, שכן אין הוא מודע יותר לשיקולים מוסריים, רק לחומרניים.


תבניות עלילה שמתמקדות בדמות מרכזית אחת:
- מסחבות למחלצות

- סיפור האהבה
- סיפור החברות
- סיפור היריבות




עריכה לשונית בידי נ. ב. נשים בדפוס
Comments