פרק 05 - עוצמתן של תבניות עלילה

"כמה מעט בדיון אמיתי יש בעולם. 
אותן התמונות, בהבדלים קטנים בלבד, 
שימשו את כל הסופרים שאי פעם כתבו."

סופר, משורר, הוגה דעות ומבקר ספרות אנגלי, 1709-1784



מבין האלמנטים העלילתיים הסמליים שמופיעים שוב ושוב ביצירות ספרות רבות, ישנם כאלה שסיפורים שלמים מבוססים עליהם. כך, למשל, אלמנט המסע, שבמקרים רבים איננו רק רקע לעלילה, אלא קו העלילה הראשי של סיפור; או אלמנט האהבה, שלעתים איננו רק סיום סמלי לסיפור, אלא מהות הסיפור כולו.

כמה מהעלילות האלה הן בעלות משמעות סמלית עמוקה. חלקן זכו להצלחה רבה כל כך, עד שהחלו לחזור על עצמן בסיפורים נוספים והמשיכו לזכות להצלחה בקרב קוראים. עלילות כאלה הפכו לתבניות מקובלות שחוזרות על עצמן שוב ושוב בתולדות הספרות, לפעמים רק על פני תקופה מסוימת ולפעמים עד ימינו.




חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה




מאחר שהתבניות האלה מבוססות על עוצמה סמלית חזקה והן מהנות קוראים כבר דורות רבים, גם אנחנו יכולים לשקול לשלב אותן בכתיבה שלנו. הן יכולות לשמש כקו העלילה הראשי של יצירה ספרותית או כקו עלילה משני. למשל, 'ארבעה בתים וגעגוע' מאת אשכול נבו, כולל מספר עלילות משנה שחלקן משלבות אלמנטים עלילתיים של מסע (כמו העלילה של עמיר ונועה, שעוזבים את אזור תל אביב למען מגורים משותפים במבשרת ציון או המסע של מודי לדרום אמריקה) וחלקן לא (כמו משבר הנישואים של סימה ומשה זכיאן או סיפור ההתמודדות של יותם, שאחיו נהרג בלבנון). לעומתו, 'נוילנד', גם הוא מאת נבו, משתמש בתבנית המסע כמצע של כל קווי העלילה הראשיים: של דורי, ענבר ומני.

חוקרי כתיבה ניסו לקטלג תבניות עלילה אלה. חלקם טענו שמספר התבניות הוא סופי ואפילו לא רב. היו שמיפו שבע עלילות יסודיות, עשרים או שלושים ושש. כמובן שמספר מצומצם כל כך של טיפוסי עלילה איננו מכסה את כל העלילות שנכתבו או שיכולות להיכתב, אבל תבניות העלילה שמופו אכן נפוצות וחוזרות על עצמן שוב ושוב בספרות של כל הזמנים. אין טעם ללמוד מראש עשרות תבניות עלילה טיפוסיות כאלה, אבל כדאי להכיר כמה מהן כדי להבין מה התרומה שלהן לתכנון הסיפור ואיך ניתן להשתמש בהן. להלן יובאו מבנים מפורטים של כמה עלילות טיפוסיות, מהנפוצות ביותר בספרות. תבניות עלילה נוספות מתוארות בספרים '20 עלילות-על, ואיך לבנות אותן' מאת רונלד טוביאס (1993), '7 העלילות היסודיות' מאת כריסטופר בוקר (2004), ו- '36 המצבים הדרמטיים' מאת ז'ורז' פולטי (1916):

תבניות עלילה שמתמקדות בדמות מרכזית אחת:

- סיפור האהבה
- סיפור החברות
- סיפור היריבות




עריכה לשונית בידי נ. ב. נשים בדפוס