פרק 04 - כוחה הסמלי של העלילה

"רק אם נרד לתהום תחתיות, נוכל למצוא את האוצרות של חיינו. 
המקום שבו אתה מועד – שם טמון האוצר שלך."

חוקר ספרות עם מיתולוגית, 1904-1987


הנובלה, 'הזקן והים' מאת ארנסט המינגווי, מספרת את סיפורו של דייג זקן ועני, שיום אחד מעלה בחכתו דג ענק. סירת הדייגים קטנה מכדי שתוכל לגרור אל החוף דג גדול כל כך, אבל הדייג מסרב לחתוך את חוט החכה ולוותר על טרפו. הדג גורר את הסירה ללב ים, שם מתחולל מאבק בין הדייג לדג. לבסוף, מצליח הדייג להרוג את הדג, אבל איננו יכול להעלות אותו אל תוך הסירה ולכן קושר אותו אל צִדהּ. בדרך חזרה, נאכלת גוויית הדג על ידי דגי טרף אחרים ועד שהדייג מגיע לביתו – נותר מהדג רק שלד ענק.

'תפוחים מן המדבר' מאת סביון ליברכט, מספר סיפור אחר לגמרי: ויקטוריה אברבנאל עושה את דרכה משכונת שערי חסד בירושלים לקיבוץ נווה מדבר שבנגב. בכוונתה להחזיר הביתה "בשערותיה" את בתה, שעזבה את הדת ועברה לחיות שם עם בחור חילוני. בקיבוץ, מגלה ויקטוריה שדרך החיים החדשה מיטיבה עם בתה והיא מוותרת על הכוונה להחזירה הביתה.

שני הסיפורים הללו שונים מאוד זה מזה. האחד עוסק בדייג קובני עני ובהתמודדות שלו עם הזיקנה ועם המוות המתקרב. האחר עוסק בפערי התרבות בין היהדות המסורתית למודרנית ובשאיפה לעצמאות ולמימוש עצמי, אבל שניהם חולקים תבנית עלילה משותפת: הגיבור מציב לעצמו מטרה וכדי להשיגה, הוא יוצא למסע הרחק מסביבתו המוכרת. במהלך המסע הוא מתעמת עם חוויות חדשות שמעצבות ומשנות אותו וכאשר הוא שב אל ביתו, הוא אדם שונה מעט.




חדש! איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה - כעת גם בדפוס!


איך כותבים סיפור - מדריך כתיבה יוצרת וכתיבת פרוזה




עלילת המסע נמנית על סיפורי העלילה הקדומים ביותר שהמציא האדם. מימי המיתוסים של העולם העתיק ועד ימינו, היא מופיעה שוב ושוב ביצירות ספרות: מסעו של יאסון למצוא את גיזת הזהב, מסעו של פרודו ההוביט להשמיד את הטבעת של סאורון, מסעו של ג'ים הוקינס למצוא את האוצר של קפטן פלינט, מסעה של אליס לארץ הפלאות ועוד ועוד.

כמובן שעלילת המסע איננה מופיעה רק במיתוסים ובסיפורי ילדים. היא נפוצה מאוד גם בספרות מבוגרים ובתוך כך גם בספרות העברית. ניתן למצוא אינספור דוגמאות לשימוש באלמנט עלילה זה: 'שליחותו של הממונה על משאבי האנוש' מאת א. ב. יהושע, מספר על מסע של מנהל ישראלי להביא עובדת זרה לקבורה במולדתה; 'סוגרים את הים' מאת יהודית קציר, מספר על מסעה של מורה חיפאית לתל אביב כדי להיפגש מחדש עם חברת ילדות; 'הדרך' מאת קורמאק מקארתי, מספר על מסעם של אב ובן שמנסים לשרוד בעולם פוסט-אפוקליפטי; 'גבעת ווטרשיפ' מאת ריצ'ארד אדאמס, מספר על מסעה של קבוצת ארנבים למצוא לעצמם בית חדש; 'סידהארתא' מאת הרמן הסה, מספר על מסעו של בחור הודי צעיר למצוא הארה; 'זן ואמנות אחזקת האופנוע' מאת רוברט פירסיג, מספר על מסע האופנוע של פדרוס ובנו כריס ממינסוטה לקליפורניה, בחיפוש אחרי הבנה חדשה והשלמה עם העבר; 'כל הסוסים היפים' מאת קורמאק מקארתי, מספר על מסעו של ג'ון גריידי קול מטקסס למקסיקו, כדי למצוא מקום שערכי המערב הפרוע עדיין שולטים בו; 'עולם חדש נפלא' מאת אלדוס הקסלי, מספר על בחור שעוזב את סביבה מבודדת בה נולד וגדל, כדי לבקר בחברה החדשה שבחוץ.

כל הסיפורים הללו כוללים מסע. במישור הפיזי, המסע הוא חלק בלתי נפרד מתיאור המאורעות ונובע בראש ובראשונה מצורך עלילתי. במישור הפסיכולוגי, מאפשר המסע לגיבור להשתחרר מכוחות שעיכבו אותו מלהתפתח בסביבתו המוכרת והמגוננת ולהיחשף לחוויות חדשות שמאתגרות אותו להתפתח ולעבור שינוי פנימי.

אלמנט המסע מחזק את העלילה ומוסיף לה עוצמה מיתית, משום שיש לו גם משמעות סמלית: היציאה למסע מסמלת את בשלות הגיבור לזנוח מאחוריו מציאות חיים ישנה ולקדם את פני העתיד. ההתמודדות עם תלאות המסע היא סמל לכך שהגיבור עמד במבחן ונמצא ראוי להשיג את המטרה שלשמה יצא לדרך, ומטרת המסע מסמלת את השינוי הנכסף בחיי הגיבור. סיפור המסע כולל בתוכו תמיד היבט סמלי של התמודדות עם שינוי.

ברמה נפשית יותר, מסמל המסע שלב מרכזי בחיי כל אדם: היציאה מבית ההורים לחיים עצמאיים. הבית הוא מוכר ומגונן, אך גם מקבע ומעכב. כדי לזכות בעצמאות ובחיי מבוגר משלו, צריך אדם לעזוב את ביתו ולצאת למסע החיים. מתוך מסע זה עליו להגיח כבוגר הבשל לעמוד בכוחות עצמו: לזכות בעצמאות פיננסית, להקים לו בית משלו ולהתחיל מחזור נוסף של הולדה והתבגרות – הפעם בתפקיד ההורה. בזכות המשמעות הסמלית והנפשית העמוקה שלו, מצליח אלמנט המסע לגעת בקורא ולרגש אותו. זו אחת הסיבות לכך שהוא מופיע שוב ושוב ביצירות ספרות. אלמנט המסע איננו אלמנט העלילה היחיד מסוג זה. ישנם אלמנטים אפקטיביים נוספים כאלה, שהדהדו בנפשם של אינספור קוראים במהלך הדורות בזכות הקבלה דומה בין המישור העלילתי למישור הסמלי. אם נלמד איך להשתמש בהם בבניית סיפורים ואם נעשה זאת באופן שאינו שחוק או משומש, אנחנו עשויים להפיק ערך רב מהעוצמה הסמלית שלהם.


כדי להבין כיצד המנגנון הזה פועל, נתבונן בשניים מהמרכיבים הסמליים המרכזיים של עלילת הסיפור: מאבקו הסמלי של הגיבור, והסמליות של סוף הסיפור.




עריכה לשונית בידי נ. ב. נשים בדפוס