מאמרים‏ > ‏

תיאורים שמשרתים את מטרת הסיפור

נשלח 9 באוג׳ 2013, 1:45 על ידי Ori Sharon   [ עודכן 20 באוק׳ 2013, 21:57 על ידי Ido Peretz ]


תיאורים הם חלק חשוב מכל סיפור. הם מאפשרים לקוראים לדמיין את ההתרחשויות ואת הדמויות, ומזמינים אותם לשקוע אל תוך עולם הסיפור. אבל כותבים פחות מנוסים שוגים לעתים ונסחפים בתיאורים ארוכים, כמו תיאור של שקיעה. הם חושבים לעצמם: אם השקיעה היא יפה – הקורא יישבה בקסם התיאור ויחוש את אותו היופי המתואר. אם הכתיבה שלי טובה – קטע תיאורי יכול להיות מרגש ומעניין.


Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net


למעשה, זה לא כך. במציאות שקיעה היא יפה. בסיפור – משעממת. במקרים רבים, הקורא חווה קטע תיאורי כמשעמם, גם אם הוא באורך פסקה אחת בלבד.


"הם עמדו על החוף והביטו אל מרחבי הים בשעה שהשמש עשתה לאיטה את דרכה מטה אל קו המים. גוונים של כתום ואפור התחלפו לאיטם בארגמן כהה ושחור, בשעה שהעולם סביבם הלך והחשיך, עד שרק השמש הנגוסה ורצועת המים שתחתיה נותרו מוארים..."


משעמם, נכון?


מדוע?  משום שסיפור הוא תנועה, ותיאור הוא עצירה.


המרכיב הבסיסי ביותר של הסיפור, זה שגורם לקורא להיקשר לסיפור שלי ולרצות לקרוא עוד ועוד – זו העלילה. עלילה היא תנועה. ככלל אצבע, סיפור עם תנועה מעטה הוא בדרך כלל פחות מעניין מסיפור עם תנועה רבה.


תיאור הוא בדיוק ההפך מתנועה. הוא עוצר זמנית את העלילה, ולכן מאט את התנועה בסיפור שלי. והכוונה לא רק לתיאורים של שקיעות ופריחה. גם תיאור של מחשבות ולבטי הגיבור יכול להפוך מעיק לקריאה אם איננו נכתב בתזמון ובמינון הנכונים.


האם עלינו לוותר על תיאורים בסיפור שלנו? בוודאי שלא! אבל עלינו לכתוב תיאורים באופן שישרת את הסיפור. תיאור טוב איננו בהכרח קצר. אבל הוא משולב בסיפור באופן שמשרת את תנועת הסיפור קדימה.


כאשר העלילה מתקדמת במהירות, עדיף לשלב קטעי תיאור קצרים, והקיצור מונע מהתיאור להאט מדי את העלילה. אם אנחנו צריכים לשלב קטע תיאורי ארוך יחסית, עדיף לעשות זאת מיד אחרי שיא עלילתי. זה מספק לקוראים הפוגה שמאפשרת להם לעצור לרגע, "לנשום אוויר", ולהרהר בהשתלשלות הסיפור עד כה.


דרך שאני אוהב במיוחד כדי לשלב תיאור בעלילה היא לגרום לכך שדמות בסיפור תשתוקק להכיר את אותו תיאור, ובו זמנית למנוע אותו ממנה. אם הדמות משתוקקת לכך - הקוראים יזדהו עם רצונותיה וישתוקקו לכך גם הם. כאשר הדמות תיחשף בסופו של דבר לתיאור, הקוראים יקראו אותו בשקיקה ויחוו את אותו הסיפוק שהדמות חשה.


חישבו לדוגמה על קבוצת נערים שמתרגשים מבחורה חדשה שעברה לגור ביישוב בו הם מתגוררים. כל הנערים כבר פגשו בנערה מלבד אחד. הוא סקרן לראות אותה ולתרום את חלקו לשיחות עם חבריו בנושא. הוא משתדל לעבור ליד ביתה, אבל לא מזדמן להם להיפגש. לבסוף הוא נוקש על דלתה באמתלה כלשהי וזוכה לראותה. בנקודה זו בעלילה, הקוראים יקראו בשקיקה את תיאור הנערה, גם אם יהיה ארוך יחסית. למה? משום שלראות אותה זו התגשמות רצונו של הגיבור, ומשום שהקורא משוכנע שבנקודת זמן זו – גם הגיבור בוחן אותה בפרוטרוט.


כך או כך, עלינו להימנע מהיהירות של כתיבת קטע תיאורי 'רק בגלל שהוא יפה'. קטע תיאורי חייב להיות משולב בסיפור מתוך התייחסות לצרכיו ולמנגנונים שפועלים על הקורא.



רוצים להכיר את תורת הכתיבה יותר לעומק ולהתנסות ביישומה? 
הצטרפו לאחת מסדנאות הכתיבה שלנו, קבלו שירותי ליווי ועריכה ספרותית לטקסט שאתם עובדים עליו, או עקבו אחרינו בפייסבוק.

Comments